Vanaf 8.00 kunnen we terecht op de bovenverdieping.
In de gang draaien we onze foto om op onze kapstok en voor we naar
huis gaan draaien we de foto’s terug. Zo zien we, wie er op school is….
Eens in de kring zingen we ons goede
morgenlied.
Elk dag begint met het tellen van de kleuters.
Wie is er niet op school?
En we vragen ons af of ze ziek zijn of misschien op reis. Dus als
je kleuter er niet is, krijgen we graag een seintje.
Daarna zijn de kalenders aan de beurt. Je hoort
misschien heel regelmatig uw kleuter zeggen welke dag zijn we vandaag, de
blauwe …? Wij gebruiken in de eerste plaats de kleur van de dag en daaraan
gekoppeld de naam .( aan hand van versje/liedje ) En nog heel veel andere
tijdsbegrippen oefenen we stap voor stap. Wat is morgen? Hoeveel keer moeten we
nog slapen vooraleer …. Over de kalender schuift de letter of het cijfer van de
week. Die krijgt een week lang onze bijzondere aandacht!
Daarna bekijken we onze daglijn. We starten met de
vaste momenten die elke dag dezelfde zijn. Na enige tijd verwoorden we elk
aanbod aan de hand van de picto, die juf ophangt..
We voegen er de weerkalender aan toe.
Onze 3 kapstokregels die doorheen de hele school
gebruikt worden, zorgen ervoor dat we leren omgaan met onze vriendjes, de
materialen en dit in een positieve sfeer. ( per trimester koppelen we er een
3tal actie punten aan – afspraak bovenbouw )
Elke maandagmorgen beginnen
we met de praatronde. De kleuters krijgen de kans om hun verhaal te vertellen
en een kleuter mag daar een tekening bij maken. De anderen kunnen hier op
inspelen en juf schrijft er het verhaal bij.
Daarna kijken we nog eens naar alle tekeningen. Daarbij is de padlet een groot succes.
( computer – app ) Jullie kunnen daar een
foto op plaatsen, die we op maandag kunnen bekijken in de klas. ( kleuters zijn
meer geïnteresseerd en betrokken )
En dan gaan we aan ’t werk in ons maandagmorgenschrift
en maken een tekening van ons eigen verhaal of dat van een vriendje. We werken
aan ontluikende geletterdheid. Voor de derde kleuterklas is dit een moet –
werkje, voor de tweede kleuterklas is dit een mag – werkje. En later op het
schooljaar ook een moet – werkje. Hé, wat ik vertel kan worden opgeschreven en
het kan later opnieuw gelezen worden. We tellen de woorden. We zoeken het
langste of kortste woord. Zoeken we letters…En daarna schrijven we dit na, naar
eigen mogelijkheden.
Het thema
start op maandagnamiddag.
De kring of groepsactiviteit draait rond taal, wereldoriëntatie of
muziek, …
We gaan op zoek naar thema ’s die aansluiten bij de leefwereld van
de kinderen.
Vanuit de kring groeit er een aanbod voor de hoeken: een beeldende
activiteit, een spel... Een groepje van 6 tot 8 kleuters gaan aan ‘t werk onder
leiding van de juf. We werken met zoveel mogelijk verschillende materialen en
technieken. Meestal is er een tweede aanbod waar de kleuters zelfstandig mee
aan de slag kunnen. Andere kleuters gaan in de hoekjes. We proberen hen hierbij
aan te moedigen om de verschillende
hoekjes te bezoeken en ook eens met andere vriendje op pad te gaan. Het
aanbod van vrij tekenen, spel met steekparels, veters, doolhoven, gezelschapsspelen
en puzzels is er altijd.
Om 10h00 ruimen we alles op
aan de hand van ons opruimlied. ( 123 opruimen ) Als we samenwerken zijn we
snel klaar! Het kindje van de dag mag dan een tussendoortje (kort spelletje)
kiezen.
We eten koekjes en wie snel klaar is, leest een boekje. En om de 6
weken brengen we een bezoek aan de bibliotheek om het aanbod van de boeken af
te wisselen. Elke kleuter mag dan een boek kiezen.
Het takenbord vertelt wat ons taakje van de week is.
Daarna gaan we samen naar ’t toilet . De speeltijd duurt
van 10.35 tot 11.05.
Na de pauze gaan alle kleuters aan de
slag met juf of maken een keuze uit de
kast met fijn motorisch materiaal , een gezelschapsspel , een puzzel,… .
In ons aanbod zorgen we voor differentiatie naar leeftijd en/of
kennen en kunnen van de kleuters.
Het werken gebeurt steeds in groepjes.
De kleuters kiezen zelf wat ze gaan doen en wanneer (vandaag of
morgen). Dat stimuleert de ondernemingsgeest en de vindingrijkheid en onder
invloed van het aanbod en het spelen met vrienden zijn ze voortdurend aan ’t leren . Aan de hand van het
planbord worden ze zich bewust van hun keuzes en geeft juf de
opdrachten van de week aan. De hoeken en taken van de
week komen erop. Eerst vullen we het planbord zelf in, maar later doen de kleuterss
dat helemaal zelf. Ze leren plannen.
We werken aan:
*Visuele en auditieve discriminatie (ontluikende
geletterdheid en taal)
D.m.v. een spel :Wat is er
weg ? Of een kijkoefening
Gericht luisteren oefenen we op alle mogelijke momenten. “Er is er
maar eentje die praat, zodat het luisteren beter gaat. Wie weet nog wat… . tip:
maak van luisteren een spelletje
*Wiskundige initiatie :Voor alle kleuters doen we
aan begripsvorming qua tijd en ruimte. We meten ,wegen en vergelijken .
We tellen en spelen met hoeveelheden en oefenen rekenhandelingen
(bij- en wegdoen ,verdelen)
Onze schrijfmotoriek oefenen we aan de hand van de
thema’s van schrijfdans/krullenbol. Eerst bewegen in de ruimte en dan op bord of papier en
het liefst zo groot mogelijk.
Het is heel belangrijk dat alle kleuters de opdrachten naar eigen
mogelijkheden kunnen uitvoeren. Wij zijn er om de aanzet te geven en om hen
verder aan te moedigen met een
individuele appreciatie. Echt verplichten doen we niet.
Muziekactiviteiten
plannen we op verschillende momenten.
Liedjes worden aangeleerd en op heel veel andere momenten
geoefend. We kunnen ook muziek maken met instrumenten, spelen met ritmes, een
muziekpartituur op kleutermaat spelen of naar muziek luisteren. En vooral veel
bewegen….
Elmer ga ik in de gang ophangen, wie wilt,
kan het liedje/versje kopiëren én ik zet de liedjes/versjes op de blog.
Zorg komt aanbod in alle klasgroepen. Juf Louise werkt 10u ondersteunend voor de bovenbouw verspreid over de week. Dit kan zowel klasintern of met een klein groepje gebeuren buiten de klas.
Meester Max is onze turnmeester. We turnen op dinsdag om 8u20 en op donderdag
om 10u15. We hebben geen turnpantoffels nodig!
We oefenen onze grove motoriek met evenwichtsoefeningen, rollen,
klimmen, lopen en springen. Onze psychomotoriek (denken-bewegen) oefenen we met
verschillende materialen, zo ook onze balvaardigheid.
Spelletjes in allerlei vormen ... Hier is ook het sociaal aspect
heel belangrijk. Ons vriendje kan winnaar zijn, terwijl ik verlies.
Als er conflicten ontstaan proberen we de
kleuters zelf te laten zoeken naar oplossingen zonder dat de meest toegeeflijke
daar de dupe van wordt. In de kleuterklas zijn we dag in, dag uit bezig met het
oefenen van onze sociale vaardigheden. We hebben een stappenplan ruzie
oplossen, ( doorheen
de volledige school ) : dit gaan we binnenkort allemaal ondertekenen.
Op maandag organiseren we een ateliers.
Elke juf kiest een atelier naar haar talent. En de klas- overschrijdende
groepen schuiven door….. ( juf Sonja gaat muzikaal en met krullenbol aan de slag, juf Louise is creatief en een dramatalent, ik neem ICT voor mijn rekening )
Op dinsdag- en vrijdagnamiddag is jud Louise in de klas - ik werk 4/5.
Ook op vrijdagvoormiddag is juf Louise van 10 tot 12u bij
ons in de klas, dan werk ik als ICT ondersteuner op onze school (
beleidsplan – website – questi… )
De briefjes komen via de boekentas of via
mail. We gebruiken questi voor ouders als communicatieapp.
Onze avonturen kan je volgen op onze
klasblog:
https://klaverdriesk2-k3b.blogspot.com of via de website van de school: https://scholen.stad.gent/basis/klaverdries
Spelenderwijs willen we ook kennis maken met het eerste
leerjaar, dus naar jaarlijkse traditie starten we volgende maand met integratieactiviteiten.
De jongste kleuters worden wellicht opgevangen door juf Louise.
In de eerste trimester komen de leerlingen en hun juf met ons
meespelen in de klas, alle deuren staan dan open en we kunnen kiezen waar en
met wie we gaan spelen. In de tweede periode maken we groepjes en zullen we enkele
weken na elkaar bij de verschillende juffen op bezoek gaan voor een atelier. En
gedurende de laatste periode gaan we uitwisselen en zitten we met één been in
het eerste leerjaar.
Als jullie vragen of opmerkingen hebben
bij alles wat we doen, dan kunnen jullie steeds bij ons terecht voor of na
schooltijd . Het eerste oudercontact plannen we in december en
het tweede half juni.
De kleuters blijven 2 jaar in dezelfde klas en
kunnen op die manier beter gevolgd worden in hun ontwikkeling. De vorderingen
van de kleuters worden genoteerd op een observatiekring/questi observatie . Op een
vast moment worden alle kleuters besproken met onze zorgcoördinator Marianne De Kimpe. Op vraag van ons of op vraag van jullie kunnen we dit ook doen met onze
contactpersoon van het iclb.
Buiten de officiële momenten staat
de deur altijd voor jullie open. Geef een seintje bij opmerkingen/ zorgen..
Omgekeerd zal dit ook gebeuren.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten